Weg is weg... via Romana o Via Santiago - Reisverslag uit Melide, Spanje van josine & sjef boesten - WaarBenJij.nu Weg is weg... via Romana o Via Santiago - Reisverslag uit Melide, Spanje van josine & sjef boesten - WaarBenJij.nu

Weg is weg... via Romana o Via Santiago

Door: el Jefe

Blijf op de hoogte en volg josine & sjef

15 Juli 2013 | Spanje, Melide

Melide, el Quinze de Julio, a las seis menos quarto

Amigos/Amigas,

Vanmorgen 6.15 werd ik weer wakker, de tijd om op te staan om in de Kuule te gaan zwemmen…. Nog ff omgedraaid op mun rug, even doezelend en de rugcrawl nog eens geoefend…. Lekker rustige dagen achter de rug in Lucus Augusti… lekker m.n. in gastronomisch opzicht… heeeeeerlijk, ik snap diejen Enrico-Juan uut Portugal wel waarom hij hier zo graag komt… vandaag etappe naar Melide relatief kort met wat op en afjes, geen grote beklimmingen meer… Lugo op 450, Melide op 462 metros, met een bergje net voor Melide op 713… dan mot kunne áls onzen Flyer gerepareerd is…… 10.00 La tienda abierto… de winkel open… tijd genoeg om rustig op te staan, te douchen, tassen weer in te pakken, ontbijten, betalen en richting fietsenmaker… alles op zijn gemak, no problemas.. Bij het afrekenen vertelde Josine die receptionist van het hotel nog dat we bij aankomst op de 12-07 de ijskast op de kamer nog beroofd hadden van 2 blikjes Cerveza en 1 blikje lemon.... Eerlijkheid duurt het langst, wir sind Holländer... 9.59 bij de fietsenmaker die net zijn reclame werk buiten zette.. Probeerde ons iets op zijn Spaans duidelijk te maken en toen dat niet al te best lukte, ging hij achter zijn ordenador (computer) zitten en gebruikte Google om een en ander toe te lichten… er waren 2 spaken gesneuveld… die had hij vervangen door nieuwe echter niet van die kwaliteit als die erin zaten, die had hij niet tot zijn beschikking.., en adviseerde ons voor de toekomstige reizen zo gauw als mogelijk onzen eigen fietsenmaken Uli & Bruder in Elten te bezoeken om dit even beter te repareren…. Hij had de materialen niet… hij had er ‘dolor de cabeza’ (hoofdpijn) van gekregen om ‘het’ te repareren, maar het was hem gelukt… Bij deze: als firma Flyer nog een dealer zoekt in de regio Lucus Augusti (Lugo) dit is een goed adres!! Een vriendelijke jongeman, zeer vriendelijk en attent, leek wel op een beetje Uli (vlgs. Josine knapper…) hij gaf ook toe dat de E-Bike in Spanje nog maar in de kinderschoenen staat en dat er daar een ander systeem gebruikt wordt… hij wou wel weten waar dit ‘fietsje’ vandaan kwam, effe reclame gemaakt voor Flyer, fotootje geschoten van hem en de Flyer… daarna de rekening betaald…… niet te geloven, 15 Euro’s… enne hij wilde geen fooi…. Terug naar het hotel om onze gerepareerde fiets (hij deed weer alles op mijn commando!!!) van zijn tassen te voorzien.... Toen we daar buiten stonden om dit te doen, kwam die receptionist naar buiten en overhandigde mij een doosje met een binnenband van een van de perigrinos die deze daar had achtergelaten maatje 26 de maat van onze Flyer (of niet Uli??)..... Om de een of andere manier ben ik m’n rechter handschoen kwijt en Josine de hare alletwee…. We hadden niemand die nog ff een ‘kamerinspectie’ deed… en keken in die winkel naar nieuwe, met veel gel… in vond m’n maat niet (XXL) en Josine de hare ook niet (met veel gaten erin… ) dus maar zonder verder.. risico genomen… voorzichtig aan dus… De route: de stad uit weer een beetje problematisch maar omdat we al op de Rotonda de Muralla zaten bij die fietsenmaker vonden we toch de Porta Santiago met de Rua de Santiago omlaag (idem als we gisteren gelopen hadden), weer over de Ponte Romana, langs het cafeetje van diejen ex-Zwitser, de door flechas amarillos (gele pijlen) aangegeven weg volgend… de LU 232 km 1… vlgs. diejen Carlos Orts no problemas hoy afgezien misschien van een stukje Via Romana in de buurt van San Roman de Retorta… en dat was zo; leek wel een beetje op Limburg maar dan in het groot.. korte stevige beklimmingen die je ook wel met de Koga Myati kunt halen, lekkere afdalingen over een in het begin wat hobbelige weg… probeerde die hobbels door die mogelijk ‘wat zwakkere spaken’ in mijn achterwiel, zo veel mogelijk te ontwijken.. tot San Roman no problemas toen dus de keuze of de carretera met vlgs. Carlos ook stukken 'en malas condiciones (slechte toestand)' of diejen Via Romana…. Latinisten, als we alle twee zijn, kozen we voor de Via Romana… laatste dagen niet geregend, als die weg niet door de tandem gemaakt zou worden, zou lopen en duwen wel mogelijk zijn, we hoefden nu in ieder geval niet manueel uit te ruimen.. Die Via Romana ging in het begin nog wel, een droge weg niet al te steil, maar toen het steiler omhoog werd, werden ook de kloven dieper en de stenen lagen losser, Josine die, achterop zittend, dus niets ziet wat ik zie… gaf al regelmatig te kennen dat afstappen ook een mogelijkheid zou zijn… en zo geschiedde… stukje omhoog makkelijk lopend genomen en ook tijdens de afdaling op sommige stukken problemas.. diepe kloven en losliggende stenen, je kon zien dat die Romeinen hier lang geleden misschien wel intensiever gebruik van gemaakt hadden, maar het onderhoud nú m.i. wat achterstallig… maar tja toen hadden ze ook geen E-bike Flyer tandem… uiteindelijk goed omhoog en omlaag gekomen via die Via Romana… toen verder via de Carretera LU 232 die vlgs. mij sinds 2007 (verslag van Carlos Orts) van een nieuwe asfaltlaag is voorzien… om 14.00 aankomst in Palas de Rei, tijd voor een lunchje, om af te kicken namen we het nog ff van… Salade Mixta, Pulpo a la Feira y Boquerones en aceite…. HEEEEERLIJK wederom… waarna we voornamelijk dalend Melide om 16.00 bereikten en ons pension betrokken, Pension Xaneiro waar ik nu dus beneden in de bar dit verslag zit te typen en de fotoos zit bij te werken die ik NU dus ga plaatsen…. Daarna una rotanda de Melide en eens kijken waar we nog een keer lekker kunnen eten, dat is hier pas tegen een uur of 21.00 horas….
Manana???? Fin de nuestra viaje…. We komen aan in Santiago de Compostela… en dat zal wel weer hetzelfde kater gevoel zijn als de vorige keren…. Einde van de vakantie, doel bereikt.. vorige keer, in 2008, nog ff kunnen afkicken met Madre Trudy y Padre Gerardo aan zee… nu ???? morgen met de trein naar Coruna???, na de fiets in hotel Mexico voor vervoer terug afgeleverd te hebben offe toch nog 1 nacht in Hotel Mexico overnachten en dan naar Coruna???
Vamos a ver, Manana…..
Hasta Manana,

El Jefe,

ps.
- Pim(ientos); hub gein waegschaol bie mich!! al zat extra bagaasj mit die burdjes veur dien nuuje toilet!!!

• 15 Juli 2013 - 20:46

Etty En Uwe Wilms:

Hallo dhr. doktor en mevr. Boesten,
    Met plezier dit verslag gelezen en de foto's bekeken. Jullie zijn nog steeds met vakantievreugde onderweg en ik zie vrolijke gezichten op de foto's. De strapatsen van het fietsavontuur hebben zo te zien geen vermoeienis achter geladen. Zou dit komen door het genieten van de goede maaltijden en wijn ?? of zijn jullie altijd echte keiharde fietsfanaten gewest die ons gewone mensen niet wilden beschamen met jullie super conditie. Les ik het goed en komen jullie morgen in Santiago aan ??? Kan mij best indenken dat jullie het jammer vinden dat het dan erop zit en het gewone doen dichter bij komt. Maar het is nog niet zo veer en ook de laatste dagen en uren kunnen nog veel leuke dingen brengen. Genieten dus van ieder uur en breng al de verhalen en belevenissen mee naar het thuishonk.
    Groetjes Etty en Uwe

josine & sjef

hola amigas & amigos, voor Josine de 2-de, voor mij de 3-de trip naar SdC. in 2006 een solo-trip, padre Gerardo moest op het laatst afzeggen, de Spaanse Pyrineen buitenom via de col de Somport naar Jaca en dan richting Puenta de la Reina, de tweede keer 2008 met Josine oppe Koga Myata tandem én Padre Gerardo binnendoor via St.Pied de Port en Roncevalles richting Puente de la Reina en van daaruit weer over de Spaanse hoogvlakte door de schitterende steden, Logrono, Burgos, Fromista, Sahagun, Leon, Astorga, Ponferrada, naar SdC.. onvergetelijke tochten via de Camino Frances.. Nu dus voor mij de 3-de tirp naar SdC, nu via Camino del Norte, langs de ruige kusten van Baskenland, Cantabrië, en Asturia en dan in het Middeleewse Oviedo de aansluiting op de Camino Primitivo, dwars door het Astugisch gebergte naar SdC. We starrten in Bordeaux, vliegreis daarheen op 29-06 en van daaruit naar de startplaats van de Camino del Norte, Irun, 220 km door Les Landes om wat km. in de benen te krijgen voordat we de Camino del Norte starten.. we volgen de route beschreven in het boekje CAMINO del NORTE Y Primitivo en BICICLETA DE MONTANA 1500 km. para disfrutar de nuestra bicicleta por las dos rutas mas bonitas del Camino de Santiago... we zulle zien, offe veer zulle zeen op zun plat.. o vamos a ver.... de eerste etappe's tijdens onze laatste Spaanse lessen met onze profesora Andrea al vertaald, de rest doen we onderweg zelf.. TomTom op m'n iPhone geinstalleerd en tevens Booking.com als de Albergues vol zitten altijd handig.. ' sjef

Actief sinds 21 Juni 2013