Finito... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van josine & sjef boesten - WaarBenJij.nu Finito... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van josine & sjef boesten - WaarBenJij.nu

Finito...

Door: el Jefe

Blijf op de hoogte en volg josine & sjef

16 Juli 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

SANTIAGO DE COMPOSTELA, el diecyseis de julio 2013, a las tres de la tarde

Hemos alcanzado nuestro objetvio… we hebben ons doel bereikt, het fietsen van een deel van de camino del norte, van Irun tot Oviedo, en toen de camino primitivo… van Oviedo naar SdC via de ‘binnendoor’ … Heeeerlijke tocht, niet te doen op gewone tandem daar ben ik van overtuigd… of je moet 40 jaar jonger zijn… en dan nog problemas… Vanochtend tijdens de werkbespreking gekeken naar de kaart, de Camino volgen of de N 547?? Aan het verhaal van Carlos te zien dat er vele pistas de tierra zijn met fuerte ascencos (stevige klimmetjes) en dat die regelmatig de N 547 oversteken… dus gekozen voor de N 547 en gelukkig maar… onderweg ‘kudde’s’ caminogangers in groepen, leken wel klassen soms… als je die op die zandweg iedere keer moet passeren dat is hinderlijk zowel voor die wandelaars als voor ons… het schoot lekker op..
Wel steeds meer fietsers te zien die wrsch. de Camino Frances gedaan hebben en niet zoals wij de Camino Primitivo; opeens een paar fietsers voor ons met pech, bleken goed Engels sprekende Deense jongedames te zijn, de een in een soort ligfiets en de andere op een gewone, gestart in Pamplona en nu met panne… Josine vertelde op haar beste Engels dat haar man…. Ikke dus… verstand van fietsen had… ketting lag eraf en die kregen zij er met geen mogelijkheid meer op .. ikke dus effe met de handschoenen van Padre Gerardo aan vakkundig diejen ketting er weer opgelegd en even gekeken of en nog verder iets afgesteld moest worden dat bleek niet zo… zij konden weer verder… Enkele km. verder gestopt voor een colo/koffie pauze bij een Alberque waar de wandelaars hun km. zo te horen 26 kilometros er voor vandaag erop hadden zitten en aan de pils hun ervaringen uitwisselden, genoeg voor vandaag, morgen de laatste 26 kilometros voor hen…. Maar wij….. nog maar 26 kilometros te gaan, toen we opstapten kwamen die 2 Deense schoonheden er weer aan enkele fotoos geschoten die ik hen beloofde te emailen… en weer verder richting SdC… op gegeven moment eindigt de N-547 en gaat over in een autobaan daar moet je dus wel de Camino gaan volgen en ik herkende stukken van destijds in 2008 met Josine op de KogaMyata tandem en Padre Gerardo op zijn eigen Koga. Het kruisje van el Padre in de gaas was er nog steeds te zien… alleen toen zijn we op het eind van de dag, moe, op weg naar de door Erik Jan besproken hotelkamers ergens verkeerd gereden, want nu hadden we een andere intocht… destijds was er geen vrije herberg te vinden, alles was ‘completo’ , het was later op de dag, en we hadden er toen een dikke 100 km op zitten.. toen we uiteindelijk een voorstad van SdC bereikten en Padre Gerardo nog net op tijd het toilet aldaar kon bereiken, hij had nl. af en toe willen stoppen om het in die groene bakken langs de weg te doen, maar hij haalde het toilet dus op de hotelkamer net en daar is hij toen de hele avond van boven en onderen leeggelopen, terwijl Josine en ikke uit gingen eten…. Heeeerlijke herinneringen kwamen weer boven…. Wij nu dus via de echte Camino SdC in, weinig wandelaars meer op weg, iedereen had zijn kilometros er voor vandaag op zitten, slechts enkele mountainbikers op de piste, die ons steeds weer verbaasd aankeken als we ze inhaalden om dan aaaah “electronico” te horen…. En wij weer lachend verder… Onze stempelkaart is vandaag enkele stempels rijker geworden, Josine had de smaak te pakken…. Als het aan haar gelegen had had ik bij iedere Informacion kunnen stoppen… en als ik dan een keer goed op de weg lettend tijdens een afdaling, op kuilen, gaten en glas (en dat ligt me hier overal op dat fietspad…) een bordje Informacion over het hoofd zag, kreeg ik de wind van achteren…. 9 km voor ScC bij een kraampje naast de weg met allerlei Camino attributen gestopt een schelp gekocht, die hadden we nog niet voor deze toch… en Josine vroeg om een stempel, die had de verkoper niet maar wees ons op een kerkje 100 m. terug… daar dus weer een stempeltje gehaald en even met de religiosa ter plaatse van gedachte gewisseld.. boven op de Monte del GOZO nog wat fotoos geschoten en toen de afdaling ScC in… en op weg naar het door mij al via Booking.com besproken Hotel Mexico waar de firma Soetens mijn fiets ophaalt en weer naar Langenboom terugbrengt…. Nu zit ik dus hier weer mijn verslag te maken/fotoos te ordenen en heeeeeerlijk na te genieten van de toch van vandaag en van mijn 2-de Estralla Galicia grande….voor mij een beeldscherm van ½ bij 1 m met een verslag van de tour de Franc… Wat smaakt dat Estrella Galica dan toch lekker….
Zometeen als het wat koeler is geworden oppe tandem naar el casco de SdC.. , centro ciudado, kijken of we onze stempelkaart kunnen inleveren… en dan nog ff heeeerlijk eten… Morgen naar Coruna, met de trein… 50 km. bijkomen van de reis en overmorgen naar A’dam… L’boom via Utrecht…

Hasta Luego,


El Jefe


ps familia Nuijen a al dique del Uden: que un campesino ('boer') no sabe, no come..!!! es muy DELICIOSO !! DE VERDAD!!!

  • 16 Juli 2013 - 16:37

    Fam. Nuijen:

    hoi

    het zit er al weer op voor jullie. het was leuk om jullie verslag te lezen. dit ook elke dag gedaan. wat een mooi fietstocht zo aan de foto's te zien en wat een eten. ik zou het niet echt allemaal hebben gegeten denk ik. vooral die inktvis ieieieieie"" niet mijn idee van lekker eten. Geniet nog lekker na en dan terug naar l' boom daar is het ook mooi en het weer is ook prima.

    groetjes uit mill

  • 16 Juli 2013 - 17:00

    Henk En Marianne:

    Diep respect.

  • 16 Juli 2013 - 17:17

    Dorothé:

    Josine en Sjef, geniet nog even van allerlei heerlijkheden, vanavond: de sfeer, het eten, de Spanjaarden!
    Ik heb echt genoten van jullie fietsverslag en een mooie indruk gekregen van het Spaanse land.
    Heb inmiddels de fiets hier ook zeer regelmatig aan een tocht onderworpen. Als we elkaar weer ontmoeten, hoor ik graag nog wat tips tegen zadelpijn...!! Die hebben jullie ongetwijfeld voor mij.
    Goeie reis terug enne.... buenas aclimatacion en Holanda!

    Dorothéa

  • 16 Juli 2013 - 19:01

    Pierre:

    sjoon verslaagh,ig hub d"r van genoate.

  • 16 Juli 2013 - 19:43

    Vivian:

    Auch vanoet de Normandische zon geweldig genoate!! Gooie reis trök noa L'boom! X

  • 16 Juli 2013 - 20:33

    Pim:

    Rust lekker oet , pak nog un lekkere massage....pimientas de padron ...gooj trugreis ...pim

  • 16 Juli 2013 - 22:29

    Etty En Uwe Wilms:

    Hoi pipeloi daar in Santiago,

    Weer het doel bereikt !!!! Bravo !!!!
    Groetjes,
    Uwe en Etty

  • 16 Juli 2013 - 22:57

    De Brokjes:

    Hallo,
    Wat een geweldige en knappe prestatie hebben jullie geleverd.
    Iedere dag heb ik met veel genoegen jullie reis gevolgd.
    Nog fijne dagen en een goede terug reis.
    Hartelijke groetjes.

  • 16 Juli 2013 - 23:29

    Padre Gerardo:

    Mijn allerbeste fietsvrienden,
    Arrivee!! Jammer dat het er op zit. Ik ken dat gevoel. Volgens mij moeten we straks, wanneer ik wat meer tijd heb, stoppen daar bij die grote kerk van SdC. Even genieten van die rondslingerende stinkpot in de kerk, diplomaatje ophalen en gewoon doorfietsen. Weg uit de Camino-gekte en doorfietsen. Diep Portugal in.
    En dan terugdenken aan elke meter plezier en genieten..... Heeeerrrlijk!!
    Vanmiddag had ik ook al gereageerd, maar deze site gooit mij er wel eens uit, dus toen ook. Ook ik dacht aan mijn heerlijke super-ontlastende avond in ons gratis hotel. Ik was al afgevallen maar toen ging ik voor de hoofdprijs. Zou het toch een straf van de almachtige geweest zijn voor deze ongelovige Udenaar? Had ik toch onze afgevallen medefietsers iets te veel geïrriteerd? Who knows.
    Ik zag op de foto mijn kruisje zitten. Daarbij betreur ik tegelijk dat jullie niet even mijn steen bij de Kruzo de Ferro hebben opgeraapt en deze hebben meegenomen naar NL. Wat ik daar op die afvalhoop van me afgeworpen heb is met geen pen te beschrijven. Af en toe jammer dat het niet helemaal goed gegaan is. Edoch nog meer reden om de tocht nog maar een keertje te doen. Met genoemde uitbreiding natuurlijk. En het tentje, want niks gaat daar boven.
    In ieder geval. Geniet nog even en tot vlug op de Kuule. Het weer is prima en jullie plek voor de caravan heeft Frans al met veel zorg gemaaid en ontdaan van een steentje hier en daar.
    Weest Gegroet,
    Padre Gerardo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

josine & sjef

hola amigas & amigos, voor Josine de 2-de, voor mij de 3-de trip naar SdC. in 2006 een solo-trip, padre Gerardo moest op het laatst afzeggen, de Spaanse Pyrineen buitenom via de col de Somport naar Jaca en dan richting Puenta de la Reina, de tweede keer 2008 met Josine oppe Koga Myata tandem én Padre Gerardo binnendoor via St.Pied de Port en Roncevalles richting Puente de la Reina en van daaruit weer over de Spaanse hoogvlakte door de schitterende steden, Logrono, Burgos, Fromista, Sahagun, Leon, Astorga, Ponferrada, naar SdC.. onvergetelijke tochten via de Camino Frances.. Nu dus voor mij de 3-de tirp naar SdC, nu via Camino del Norte, langs de ruige kusten van Baskenland, Cantabrië, en Asturia en dan in het Middeleewse Oviedo de aansluiting op de Camino Primitivo, dwars door het Astugisch gebergte naar SdC. We starrten in Bordeaux, vliegreis daarheen op 29-06 en van daaruit naar de startplaats van de Camino del Norte, Irun, 220 km door Les Landes om wat km. in de benen te krijgen voordat we de Camino del Norte starten.. we volgen de route beschreven in het boekje CAMINO del NORTE Y Primitivo en BICICLETA DE MONTANA 1500 km. para disfrutar de nuestra bicicleta por las dos rutas mas bonitas del Camino de Santiago... we zulle zien, offe veer zulle zeen op zun plat.. o vamos a ver.... de eerste etappe's tijdens onze laatste Spaanse lessen met onze profesora Andrea al vertaald, de rest doen we onderweg zelf.. TomTom op m'n iPhone geinstalleerd en tevens Booking.com als de Albergues vol zitten altijd handig.. ' sjef

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 22673

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: