mucho barro.... - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van josine & sjef boesten - WaarBenJij.nu mucho barro.... - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van josine & sjef boesten - WaarBenJij.nu

mucho barro....

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine & sjef

04 Juli 2013 | Spanje, Bilbao

Bilbao, 04-07-’13, 22.30uur

Hola amigos/amigas,

Vandaag volgens het boekje een korte etappe, omdat we gisteren een plaatsje verder gefietst hadden, nu dus ‘maar’ 40 km… te doen dus.. vanmiddag dan tijd genoeg om het Gugenheim museum te bezoeken .. tijd genoeg dus… vertrek ‘pas’ om 8.30, ontbijtje weer ergens onderweg, als we onze bovenbeen spieren weer even los gemaakt hebben, want die voel je iedere morgen wel weer ff. Guernica nog even doorgefietst en de replica nogmaals op de gevoelige plaat vastgelegd, evenals dat restant van die eik die in ’37 in rook opging en enkele jaren later weer een scheut kreeg, dat ‘nieuwtje’ niet kunnen vinden.. op weg dus… Gernika uit langs de B1 635 een drukke weg, vol vrachtwagens die dan weer een inhaalmanoevre moeten maken om ons te passeren… soms niet leuk… gelukkig maar een km. of 6 toen rechtsaf, op dit punt in een locaal cafeetje onze desayuno genuttigd… die cafe americano werkt op mij erg laxerend… of misschien ook wel dat bier van iedere dag na gedane arbeid, dat vinden we dan erg lekker… Josine een pequeno con lemon (een soort Radler dus) en voor mij geen pequeno, sin lemon… .. Na toilet bezoek dus weer verder richting de Sierra de Arril… , lekker klimmen dus door mooie dorpjes.. in Lezama na 23 km klimmen ff een colaatje want nu begon volgens Carlos ‘un fuerte ascenso de cinco kilometrós’… en dat hebben we geweten… eerst nog een keer de weg kwijt omdat we die pijlen niet meer zagen en dus een stuk (helemaal tegen de regels in) 2x gereden te hebben en toen we in de gaten kregen dat die pijlen links van de weg, langs het voetpad, aangegeven waren, dus 3x die weg gezien… (2x heen en 1x terug). Net voor Lezama passeerden we die lopende Italiaan die gisteren ook bij ons aan tafel zat (die was dus vroeg op en vertrokken) en in Lezama, een terrasje verder zat die vegetariër uit Spanje bij te komen naast zijn fiets…verder de nodige caminogangers lopend… Net voor Lezama passeerden we er wel een stuk of 10.. Maar toen… een beklimming over een stuk weg, gecementeerd van zo’n 10-12% dat overging in een pad dat verdomd veel leek op dat pad van de eerste dag… alleen dit pad vol BARRO, lekker plakkende vettige modder, en niet zo’n klein beetje.. we kregen weer flash-backs van toen we over dat modderige spoorweggetje fietsten in Spanje fietsten op weg naar het communiefeest van Thomas.. en ja hoor, ook hier moest ik weer manueel uitruimen…Josine wil dit niet leren… niet alleen ’t achterwiel maar ook het voorwiel liep vast door die modder… dus tassen eraf… die naar boven brengen en weer terug lopen om de fiets onder zijn armen te nemen en omhoog te duwen… Heeeeeeeerlijk…. Ook die weg door dat bos dus 3x gezien… over die 2 km. deden we dik een uur; duwen van die fiets in de modder, uitglijdend, weer opnieuw ‘manueel uitruimend’, de tassen weer een stuk verder en weer terug… Heeeeerlijk zwetend.. tjeetje wat heb ik een hoop lui zweet… Eindelijk boven: de beloning, verschillende schitterende vergezichten op Bilbao waar we na een zeer steile afdaling om 14.45 binnenreden… Josine vindt het maar niets dat de Flyer geen bergrem meer heeft… zij kan echt niets achterop alleen maar op mij vertrouwen… en dat is voor haar niet makkelijk!! We kwamen Bilbao binnen en zagen meteen Gugenheim liggen… te gek, apart gebouw helemaal van titanium/glas gemaakt, langs de rivier liggend, een juweeltje al van veraf… La oficana de Turismo bezocht en een lijst van hotelletjes/pensionnetjes/albergues gekregen… we vonden uiteindelijk een hotelletje in de calle de RIpa, habitacion con ducha numero 6.
Een heeeeeerlijke douche… daarna op naar het Gugenheim museum…. Maar eerst nog: vochtverlies aangevuld op een terrasje… GUGENHEIM… Bezoek.. te gek niet alleen van buiten maar ook van binnen.. en het lijkt wel of de oorlog ons steeds achtervolgt, hier een Franse tentoonstelling van L’art en Guerre, schilderijen van Picasso (met vermelding Guernica) tot Dubuffet.. indrukwekkend… in deze tentoonstelling ook een deel van de Franse aanval op Shanghai in de oorlog die ze daar voerden…. Te gek, in april in Shanghai, ook gezien,dit op de 2-de verdieping, op de 1-ste een Barroca Exuberante tentoonstelling, te gekke schilderijen o.a. een van Jan Steen.. niet te beschrijven dus ga zelf maar eens kijken… Daarna moe van het geploeter van vandaag, terrasje gezocht en gevonden vlak bij het hotel waar we onze knorrende en hongerige magen stilden en vulden…
Nu nog ff dit verslag plaatsen en morgen ??? we zullen zien, bedoeling is weer het strand te zien, ditmaal in Laredo… 90 km. verder op… maar ik heb al in het boekje enkele stukjes gezien die hij (diejen Carlos) als ‘fuerte’ beschrijft en op de kaart is daar geen carretera te zien… dus we weten niet of we die stukken überhaupt beginnen… geen modder/barro meer… da’s zeker..dan maar een stuk om…
À manana, amigos/amigas..

sjef

- hallo Eric-Jan, ben je beeld?? waar spreken we af??
- lang zal ze leven... Vivian is 33 geworden maar pas 30 weken bijna, wie dit nu leest is een dag te laat!!

• 05 Juli 2013 - 00:18

Trudy:

Een beetje afzien hoort erbij. Irritant wel die modder onder je spatbord. Is het geen optie om een stuk spatbord te slopen? Mijn fiets liep altijd vast van de modder terwijl die van Gerard nergens last van had.

• 05 Juli 2013 - 00:24

Erik-Jan Van De Wiel:

Bijna elkaar ontmoet! Ik was afgelopen maandagavond en dinsdag in Bilbao. Heb je het nieuwe voetbalstadion van Athletic de Bilbao gezien? De nieuwe "kathedraal"? Het weer was trouwens een verademing na de 38 graden in Lissabon. Lekker bewolkt en max 22ºC. Je zou er heimwee van krijgen. Jullie wacht nog veel moois in het noorden van Spanje. De weg naar Santiago is indrukwekkend. En gastronomisch zijn er weinig betere routes te verzinnen in Europa. Ik hoop dat ik volgende week nog een keertje in het noorden (Galicie) ben om ergens wat te eten met jullie.
    En je weet het, mochten er problemen zijn dan bel je maar even met +351 916627027. Het Glasurit autolakken- dealernetwerk staat tot jullie beschikking.

Groeten,

EJ

• 05 Juli 2013 - 10:28

Joep:

Fijn om te lezen dat de vertering naar wenst verloopt. Graag zou ik hier dagelijks van op de hoogte worden gehouden.

P.s. de tuinman functioneert naar behoren. Het gras en de beesten worden goed verzorgd.

josine & sjef

hola amigas & amigos, voor Josine de 2-de, voor mij de 3-de trip naar SdC. in 2006 een solo-trip, padre Gerardo moest op het laatst afzeggen, de Spaanse Pyrineen buitenom via de col de Somport naar Jaca en dan richting Puenta de la Reina, de tweede keer 2008 met Josine oppe Koga Myata tandem én Padre Gerardo binnendoor via St.Pied de Port en Roncevalles richting Puente de la Reina en van daaruit weer over de Spaanse hoogvlakte door de schitterende steden, Logrono, Burgos, Fromista, Sahagun, Leon, Astorga, Ponferrada, naar SdC.. onvergetelijke tochten via de Camino Frances.. Nu dus voor mij de 3-de tirp naar SdC, nu via Camino del Norte, langs de ruige kusten van Baskenland, Cantabrië, en Asturia en dan in het Middeleewse Oviedo de aansluiting op de Camino Primitivo, dwars door het Astugisch gebergte naar SdC. We starrten in Bordeaux, vliegreis daarheen op 29-06 en van daaruit naar de startplaats van de Camino del Norte, Irun, 220 km door Les Landes om wat km. in de benen te krijgen voordat we de Camino del Norte starten.. we volgen de route beschreven in het boekje CAMINO del NORTE Y Primitivo en BICICLETA DE MONTANA 1500 km. para disfrutar de nuestra bicicleta por las dos rutas mas bonitas del Camino de Santiago... we zulle zien, offe veer zulle zeen op zun plat.. o vamos a ver.... de eerste etappe's tijdens onze laatste Spaanse lessen met onze profesora Andrea al vertaald, de rest doen we onderweg zelf.. TomTom op m'n iPhone geinstalleerd en tevens Booking.com als de Albergues vol zitten altijd handig.. ' sjef

Actief sinds 21 Juni 2013